Tuesday, April 2, 2013

4 WEB (AKTIVITI 2)


4  Web Berita



4 WEB BERITA
1. Tajuk : Bahasa Melayu diperkasa elak terus berkecamuk     
          /Article

Sinopsis : Kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Pelaksanaan Bahasa Kebangsaan ke arah
                   mencari kaedah terbaik bagi memantau dan memperkasakan penggunaan bahasa
                   Melayu meliputi pelbagai skop serta menjamin kedudukannya sebagai bahasa 
                  kebangsaan.

2.Tajuk : Upaya Membudaya Atau Memasyarakatkan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa
                Kebangsaan Belum Sepenuhnya Tercapai - DBP



Sinopsis :Sesudah setengah abad merdeka, dapat dikatakan bahawa upaya
                 membudayakan atau memasyarakatkan bahasa Melayu sebagai bahasa 
                 kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa ranah-ranah (bidang) lain 
                yang menunjang kehidupan bertamadun belum sepenuh-penuhnya berhasil.


3.Tajuk : [BERITA] BAHASA INGGERIS MUNGKIN MATA PELAJARAN WAJIB

            090652283.html
Sinopsis : Cabaran besar para Guru Muda 1Malaysia harus pikul ialah mengajar dalam subjek
                   bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

4.Tajuk : Upaya Membudaya Atau Memasyarakatkan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa 
                 Kebangsaan Belum Sepenuhnya Tercapai - DBP
Sinopsis :Sesudah setengah abad merdeka, dapat dikatakan bahawa upaya
                 membudayakan atau memasyarakatkan bahasa Melayu sebagai bahasa     
                kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa ranah-ranah (bidang) lain 
                yang menunjang kehidupan bertamadun belum sepenuh-penuhnya berhasil.

AKTIVITI 2  - 4 WEB PEMBELAJARAN BM
1.  1.          TAJUK       :  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU DI INSTITUSI   
                            PENDIDIKAN TINGGI SWASTA DI NEGERI SARAWAK.
          URL       :   http://www.ukm.my/jtlhe/pdf/ZAMRI%20MS%201.pdf
       SINOPSIS: Penglibatan sektor swasta dalam membuka dan mengendalikan institusi
                           Pendidikan dapat mengurangkan pergantungan kepada kerajaan untuk  
                           menyediakan peluang-peluang pendidikan tinggi sekaligus mengurangkan
                           tanggungan kerajaan membiayai pendidikan tinggi yang semakin meningkat
                           permintaannya. Bahasa Melayu mampu mengangkat martabatnya sebagai
                           penaung ilmu yang sarat.

2. 2.                            TAJUK      :  KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA 
                                MELAYU - kemahiran  mendengar....
          URL            : http://pengajian-ipg.blogspot.com/2012/05/kaedah-pengajaran-dan-  
                                pembelajaran.html
           SINOPSIS: Kaedah juga merupakan prosedur yang terdiri daripada langkah-
                              langkah dan peringkat-peringkat secara teratur dan harus diikuti
                              untuk mencapai sesuatu tujuan. Kemahiran mendengar merupakan satu
                              proses menerima atau memahami makna dan tindak balas terhadap
                              percakapan atau bukan percakapan untuk mendengar sesuatu yang
                              melibatkan proses minda atau pemikiran. 

3. 3.                      TAJUK      :  Portal Pembelajaran Tatabahasa Bahasa Melayu Tingkatan 2
                URL            : http://portalbahasamelayu.fateback.com/index1.htm  
           SINOPSIS: Matlamat Pembelajaran ialah memupuk minat murid-murid dalam
                               pembelajaran Tatabaha Bahasa Melayu .

1.    4                     .TAJUK       :  Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-kanak Autisme
                 URL            : http://dwnbahasa.dbp.my/?p=66
           SINOPSIS  : Autisme berkaitan dengan gangguan dalam komunikasi, interaksi dalam
                                bersosial, gangguan deria, pola bermain yang berbeza dan sikap yang
                                mempengaruhi emosi, seperti hidup dalam khayalan. Oleh itu, tingkah laku
                                dan emosi kanak- kanak ini harus dilihat dari sudut positif dan elemen ini
                                harus digabungkan dalam proses pembelajaran bahasa Melayu khusus
                                untuk mereka. Gejala gangguan sosial dan kemahiran asas sosial yang
                                terdapat pada kanak-kanak autisme perlu ditangani dengan bijak.

4 Web Berkaitan Sastera/ bahasa/ seni/budaya.
1.  1                        TAJUK       :  Kesusasteraan Melayu
            URL            : http://bobezani.tripod.com/sastera.htm
           SINOPSIS   : unsur-unsur dalam kesusasteraan kepada empat , iaitu
                                 emosi,imaginasi,intelek dan teknik.

2.    2.                      TAJUK       :  BUSANA SABAH
            URL            :http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/473-
                                pakaian-kebudayaan-kaum/9777-busana-sabah.html
           SINOPSIS   : Busana tradisional menggambarkan kekayaan hasil tangan iaitu
                                 tenunan bersulam ‘linangkit’ dan kreativiti manik dan labuci serta pelbagai
                                 hiasan seperti hiasan kepala ‘sarempak’, hiasan leher ‘mandapun’,
                                 penutup kuku ‘keku’, tali pinggang berserta pending ‘ingkot pangkat’ juga
                                 selendang.

3.   3.                       TAJUK       :  Budaya

            URL            :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Budaya
           SINOPSIS   : Kebudayaan ialah nilai, norma, ilmu pengetahuan serta struktur-struktur
                                  kemasyarakatan, keagamaan selain penghasilan seni dan intelektual yang
                                  membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat.

4.    4.                      TAJUK       :  WARISAN KESENIAN MALAYSIA
            URL            : http://www-ktproject.blogspot.com/
           SINOPSIS   : Seni mempertahankan diri di negara ini ialah  Silat, Silambam dan Wushu.
                                 Seni Silat atau Pencak Silat.










No comments:

Post a Comment