Tuesday, April 2, 2013

Pelan Pembangunan Pendidikan (Aktiviti 7)

       
        AKTIVITI 7
1.    Tajuk: Ringkasan Eksekutif Pelan Pembangunan Pendidikan
Pada Oktober 2011, Kementerian Pelajaran telah melaksanakan kajiansemula sistem pendidikan negara Malaysia secara menyeluruh dalam usahamembangunkan Pelan Pembangunan Pendidikan yang baharu. Kerajaantelah mengambil keputusan melaksanakan kajian semula sistem pendidikan berdasarkan standard pendidikan antarabangsa yang kian meningkat,peningkatan aspirasi negara, dan harapan ibu bapa serta masyarakat terhadapdasar pendidikan negara dalam mempersiapkan generasi muda untuk menghadapi keperluan abad ke-21. Dalam tempoh 11 bulan pelaksanaankajian, Kementerian telah memperoleh input daripada pelbagai sumberseperti laporan penyelidikan yang dijalankan oleh pakar pendidikan dariUNESCO, Bank Dunia, OECD, dan enam Institusi Pengajian Tinggi Awam.Kajian ini juga melibatkan penyertaan pemimpin sekolah, guru, ibu bapa,orang ramai dan murid di seluruh negara. Dokumen awal Pelan PembangunanPendidikan telah dibangunkan bagi menilai prestasi semasa sistem pendidikanMalaysia dengan mengambil kira secara objektif pencapaian lampau danmembandingkannya dengan tanda aras antarabangsa. Pelan ini melakarkan visi sistem pendidikan dan murid yang dapat memenuhi keperluan negarapada masa depan. Pelan ini juga mencadangkan 11 anjakan strategik danoperasi yang perlu dilaksanakan oleh Kementerian bagi mencapai visi yangdihasratkan. Usaha yang telah dirangka dan akan dilaksanakan untuk mentransformasi sistem pendidikan negara diharap dapat difahami dengan jelas oleh masyarakat keseluruhannya. Kementerian akan mendapatkanmaklum balas tentang laporan awal pelan ini daripada seluruh komunitisebelum laporan akhir pelan ini dihasilkan pada Disember 2012

Sumber:http://www.scribd.com/doc/105560996/Preliminary-Blueprint-ExecSummary-BM.




2.    Taj                       Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025

RINGKASAN UNTUK PENEMPATAN GURU

Demografi Profesion Keguruan

Sepanjang satu dekad yang lepas, Kementerian secara tekal telah meningkatkan saiz tenaga kerja keguruan bagi mengecilkan nisbah murid-guru. Hasilnya nisbah tersebut kini berada pada kadar 13:1 iaitu lebih rendah secara signifikan daripada sistem yang berprestasi tinggi seperti Singapura (16:1) dan Korea Selatan (20:1), malahan juga lebih rendah daripada purata OECD (16:1). Kini, dengan bilangan 410,000 orang guru, Malaysia merupakan satu daripada sistem pendidikan yang mempunyai nisbah murid-guru paling kecil di dunia. Pengembangan saiz tenaga kerja ini telah menyebabkan profesion keguruan mempunyai guru yang agak muda. Hampir dua pertiga daripada keseluruhan guru berada pada umur bawah 40 tahun. Implikasinya hampir 60% daripada guru kini akan terus mengajar dalam tempoh 20 tahun akan datang, manakala 50% daripada guru pula akan terus berkhidmat sehingga 30 tahun akan datang. Dari segi komposisi demografi, profesion keguruan tidak mencerminkan populasi Malaysia. Khususnya dari segi bilangan guru lelaki dan komposisi etnik minoriti dalam profesion ini tidak seperti yang dihasratkan.

Pemilihan Guru

Sistem pendidikan di Malaysia menarik minat banyak pemohon untuk menyertai program latihan perguruan. Nisbah pemohon-tempat adalah sangat tinggi, iaitu 38:1 bagi tempat yang ditawarkan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Nisbah ini melebihi nisbah sistem pendidikan berprestasi tinggi seperti di Singapura, di Korea Selatan dan di Finland (Ekshibit 5-3). Keadaan ini merupakan petanda positif kerana terdapat minat yang meluas untuk menyertai profesion keguruan.

Sumber:http://fadzilmahasiswa.blogspot.com/2012/09/ringkasan-untuk-penempatan-guru-pelan.html

No comments:

Post a Comment