AKTIVITI 7
1.
Tajuk: Ringkasan
Eksekutif Pelan Pembangunan Pendidikan
Pada
Oktober 2011, Kementerian Pelajaran telah melaksanakan kajiansemula sistem
pendidikan negara Malaysia secara menyeluruh dalam usahamembangunkan Pelan
Pembangunan Pendidikan yang baharu. Kerajaantelah mengambil keputusan
melaksanakan kajian semula sistem pendidikan berdasarkan standard pendidikan
antarabangsa yang kian meningkat,peningkatan aspirasi negara, dan harapan ibu
bapa serta masyarakat terhadapdasar pendidikan negara dalam mempersiapkan
generasi muda untuk menghadapi keperluan abad ke-21. Dalam tempoh 11 bulan
pelaksanaankajian, Kementerian telah memperoleh input daripada pelbagai
sumberseperti laporan penyelidikan yang dijalankan oleh pakar pendidikan
dariUNESCO, Bank Dunia, OECD, dan enam Institusi Pengajian Tinggi Awam.Kajian
ini juga melibatkan penyertaan pemimpin sekolah, guru, ibu bapa,orang ramai dan
murid di seluruh negara. Dokumen awal Pelan PembangunanPendidikan telah
dibangunkan bagi menilai prestasi semasa sistem pendidikanMalaysia dengan
mengambil kira secara objektif pencapaian lampau danmembandingkannya dengan
tanda aras antarabangsa. Pelan ini melakarkan visi sistem pendidikan dan murid
yang dapat memenuhi keperluan negarapada masa depan. Pelan ini juga
mencadangkan 11 anjakan strategik danoperasi yang perlu dilaksanakan oleh
Kementerian bagi mencapai visi yangdihasratkan. Usaha yang telah dirangka dan
akan dilaksanakan untuk mentransformasi sistem pendidikan negara diharap dapat
difahami dengan jelas oleh masyarakat keseluruhannya. Kementerian akan
mendapatkanmaklum balas tentang laporan awal pelan ini daripada seluruh
komunitisebelum laporan akhir pelan ini dihasilkan pada Disember 2012
Sumber:http://www.scribd.com/doc/105560996/Preliminary-Blueprint-ExecSummary-BM.
2. Taj Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025
RINGKASAN UNTUK PENEMPATAN GURU
Demografi
Profesion Keguruan
Sepanjang
satu dekad yang lepas, Kementerian secara tekal telah meningkatkan saiz tenaga
kerja keguruan bagi mengecilkan nisbah murid-guru. Hasilnya nisbah tersebut
kini berada pada kadar 13:1 iaitu lebih rendah secara signifikan daripada
sistem yang berprestasi tinggi seperti Singapura (16:1) dan Korea Selatan
(20:1), malahan juga lebih rendah daripada purata OECD (16:1). Kini, dengan bilangan
410,000 orang guru, Malaysia merupakan satu daripada sistem pendidikan yang
mempunyai nisbah murid-guru paling kecil di dunia. Pengembangan saiz tenaga
kerja ini telah menyebabkan profesion keguruan mempunyai guru yang agak muda.
Hampir dua pertiga daripada keseluruhan guru berada pada umur bawah 40 tahun.
Implikasinya hampir 60% daripada guru kini akan terus mengajar dalam tempoh 20
tahun akan datang, manakala 50% daripada guru pula akan terus berkhidmat
sehingga 30 tahun akan datang. Dari segi komposisi demografi, profesion
keguruan tidak mencerminkan populasi Malaysia. Khususnya dari segi bilangan
guru lelaki dan komposisi etnik minoriti dalam profesion ini tidak seperti yang
dihasratkan.
Pemilihan
Guru
Sistem
pendidikan di Malaysia menarik minat banyak pemohon untuk menyertai program
latihan perguruan. Nisbah pemohon-tempat adalah sangat tinggi, iaitu 38:1 bagi
tempat yang ditawarkan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Nisbah ini melebihi
nisbah sistem pendidikan berprestasi tinggi seperti di Singapura, di Korea
Selatan dan di Finland (Ekshibit 5-3). Keadaan ini merupakan petanda positif
kerana terdapat minat yang meluas untuk menyertai profesion keguruan.
Sumber:http://fadzilmahasiswa.blogspot.com/2012/09/ringkasan-untuk-penempatan-guru-pelan.html
No comments:
Post a Comment